Next aircraft

Typenumber
C.10
Type of aircraft
Two-seat biplane reconaissance aircraft
Country The Netherlands
Date first flight
1927
Wingspan
12m
Height
3.3m
Length
9.2m
Crew
2
Empty Weight:
1400kg
Max
.Weight:
2250kg
Armament
2*mg7.9mm 400kg
Enginetype
1 * R.R. Kestrel
Engine
power
480kW
Ceiling:
8300m
Speed (max)
320km/h
Range:
830km

De C.10. werd in 1935-1936 als een tweepersoons en eenmotorige strategische verkenner in dienst genomen.

Alhoewel sneller en moderner dan de C.5. was de C.10. voor strategische verkenning ongeschikt. Dit lag aan haar beperkte vliegbereik van 830 km en de maximum snelheid van 316 km (kruissnelheid 270 km).

De bewapening bestond uit een voormitrailleur en een achtermitrailleur. Onder de vleugels was plaats voor 8 bommen van 50 kg, 16 van 25 kg, dan wel 4 bommen van 100 kg.

De C.10. was ingedeeld bij de Strategische Verkenningsvliegtuig Afdeling van het 1e Luchtvaartregiment. Tussen 10 en 14 mei werden, voornamelijk vanaf vliegkamp Bergen, vele bombardementsvluchten uitgevoerd. Op 10 mei waren de vliegparken Waalhaven, Valkenburg, en Duitse troepen bij de Moerdijk de doelen. Op 12 mei werd het verkeersterrein bij het Feyenordstadion gebombardeerd.

Een dag later werden Duitsers bij de Grebbelinie bestookt. Op de laatste oorlogsdag werden de vliegtuigen via Schiphol overgevlogen naar Ruigenhoek. Van daaruit werden nog twee verkenningsvluchten uitgevoerd.

Eén C.10. (de 700) vloog ondanks een startverbod richting Frankrijk. Daar werd het op het vliegveld Mardyck bij Duinkerken achtergelaten. Van de twee bemanningsleden week er één uit naar Engeland, de ander keerde terug naar Nederland.

Slechts een enkele C.10. was uitgerust met een gesloten cockpit. Tijdens de meidagen droegen de vliegers de stalen legerhelm in plaats van de leren vliegerhelm. Door de geringe vlieghoogte op bombardementsvlchten was de bommenrichtkijker onbruikbaar. Er moest op het blote oog geworpen worden.

De C.10. deed niet alleen dienst bij de LuVA. Ze speelde o.a. ook een rol in de Fins-Russische oorlog (1939-1940), maar de aan het KNIL geleverde C-10s speelden geen rol tijdens de Japanse inval van 1942.

Daarentegen gebruikte de Luftwaffe buigemaakte C-Xs wel voor nachtbombardementen aan het Oostfront. De Zwitserse luchtmacht gebruikte de C-10 nog in 1954 als doelwit tijdens schietoefeningen.

Aantallen

Fokker leverde in totaal 16 C.10.'s aan de LuVA. Ze hadden de nummers 700 t/m 719 en 750.
De 700 en de 704-715 gevechtsklaar op Bergen.
De 701 en 702 waren in montage bij Fokker (30% gereed), de 703 was in reparatie (90%) gereed.

D 716 stond op Waalhaven
De 717 was in montage bij Fokker.
De 718 en 719 waren ingedeeld bij de Ie Verkenningsgroep.
De 750 is niet traceerbaar en was misschien alleen een proefexemplaar met een afwijkende motor en bewapening.

Verliezen

2 Fokker C.10. vliegtuigen door gevechtshandelingen.
1 Fokker C.10. vliegtuig door een andere oorzaak

 

Fokker C.10

Fokker C.10

Semi biplane


The Fokker C.10. was a two-seat mixed structured semi-biplane dive bomber and communications aircraft with fixed landing gear.

The C.10 was a sleek, good-looking aircraft; it replaced the older C.V. But it was immediately obsolete, being introduced in 1936.

It was license-built in Finland, with a Bristol Pegasus radial engine. Finland bought 4 C.10's and acquired the manufacturing license on 18 May, 1936. The aircraft were shipped to Finland in Nov, 1936.

Air Depot received the aircraft on 16 Jan, 1937.
Series II consisting of 13 C.Xs were ordered from State Aircraft
Factory and Series III of 17 aircraft on 12 Feb, 1937. Series II was ready in Jan-June, 1938 and series III in June-Dec, 1938.

Fokker C.10, C Arvo Karin

Fokker D.7, C Arvo Karin

Series IV of 5 C.Xs was ordered on 24 Apr, 1942 and was ready by the end of the year.

In 1936, the last ten biplanes of the type Fokker C-10 were ordered by the Dutch Royal Airforce.


Although not as modern as aircraft were in those days, the C-10 did very well against the Luftwaffe, due to a low flying strategy, most aircraft survived the "May days" of 1940.