A dream...

De droom? O ja, we willen met een eenmotorig vliegtuig ooit nog één keer de route volgen van pioniers als Smirnoff, Viruly, Van Veenendaal en zoveel andere piloten van het eerste uur die dankzij de professionele KLM organisatie en hun vakkennis helden van het Nederlandse volk werden.

Cessna 172 Skyhawk (SP)

En we willen landen op vliegvelden waar zij ook neerstreken, de verbazing over de steeds andere mensen en gebruiken opnieuw proeven.

En we willen hiervan verslag doen natuurlijk, hopend dat vliegenthousiastelingen in Nederland dit oppikken, ons enthousiasme willen delen.

En hoe het allemaal komt: lees 'We vlogen naar Indie' van Adriaan Viruly en je hebt het te pakken.
Het vliegen in die jaren lijkt in niets op dat van nu.
Op je gemak kijkend naar een spannende speelfilm in de comfortabele KLM 747 kun je je nauwelijks meer voorstellen wat een spannend avontuur het vliegen zèlf toen was!

En dié 'film' willen wij nog één keer draaien...

 

Na diverse KLM proefvluchten van Amsterdam naar Batavia vanaf 1924 tot 1928, de veertiendaagse proefdienst in 1929 en de veertiendaagse dienst vanaf 25 september 1930, was op
1 oktober 1931 eindelijk het moment aangebroken dat de regelmatige wekelijkse, tiendaagse dienst kon beginnen.

Click to enlarge

De enorme organisatie die daaraan vooraf moest gaan stelde hoge eisen aan alle afdelingen van de KLM.

Organisatorisch was dit overigens het werk van Hans Martin, speciaal belast met de organisatie van de Indie-lijn.

De bemanningen op deze vluchten kwamen desondanks soms voor grote verrassingen te staan, het vliegen van mail en passagiers bleef een avontuur en alleen aan het vakmanschap van deze pioniers is het te danken dat de KLM deze langste luchtlijn veilig en betrouwbaar kon uitvoeren.

 

Fokker F.7


De proefvluchten waren exprimenteel.
Natuurlijk van onschatbare waarde om de luchtlijn, de vliegtuigen en de grondorganisatie te testen.

Maar vanaf 1 oktober 1931 kwam het aan op het prestige van de KLM de luchtlijn werkelijk wekelijks op schema uit te voeren, een prestatie die overigens later twee- tot driewekelijks werd geëvenaard.

Een wekelijkse service op Batavia was de droom van KLM directeur Albert Plesman.

Een droom die uitkwam...





 


Fokker F.7a
Fokker F.7aFokker F.7a